Indeks Persepsi Rasuah 2014: Keputusan Dan Ranking

|  15 ulasan

Indeks Persepsi Rasuah atau Corruption Perceptions Index (CPI) 2014 menyenaraikan kedudukan negara-negara dan wilayah-wilayah berdasarkan anggapan/persepsi tahap kerasuahan sektor awam mereka.

Markah sesebuah negara atau wilayah menunjukkan tahap persepsi rasuah sektor awam pada skala 0 (sangat korup) hingga 100 (sangat bersih).

Ranking pula menunjukkan kedudukan sesebuah negara atau wilayah berbanding dengan negara-negara dan wilayah-wilayah lain dalam indeks. Indeks tahun 2014 ini melibatkan 175 buah negara dan wilayah.

corruption perceptions index cpi indeks persepsi korupsi

Malaysia berada di kedudukan 50 di antara 175 negara yang tersenarai. Malaysia mendapat 52 markah berbanding dengan 50 markah untuk tahun 2013 dan 49 markah untuk tahun 2012. Sila rujuk jadual di bawah untuk keputusan penuh dan ranking CPI untuk tahun 2014.

Indeks Persepsi Rasuah atau Corruption Perceptions Index (CPI) diterbitkan oleh Transparency International.

Sekali imbas, nampak macam munasabah je  ranking ni ... but then ... Israel berada di tangga 37 ... bwahahahaha.


Indeks Persepsi Rasuah / Corruption Perceptions Index 2014 : Keputusan Dan Ranking

Rank
Negara
Markah 2014
Markah 2013
Markah 2012
1
Denmark
92
91
90
2
New Zealand
91
91
90
3
Finland
89
89
90
4
Sweden
87
89
88
5
Norway
86
86
85
5
Switzerland
86
85
86
7
Singapore
84
86
87
8
Netherlands
83
83
84
9
Luxembourg
82
80
80
10
Canada
81
81
84
11
Australia
80
81
85
12
Germany
79
78
79
12
Iceland
79
78
82
14
United Kingdom
78
76
74
15
Belgium
76
75
75
15
Japan
76
74
74
17
Barbados
74
75
76
17
Hong Kong
74
75
77
17
Ireland
74
72
69
17
United States
74
73
73
21
Chile
73
71
72
21
Uruguay
73
73
72
23
Austria
72
69
69
24
Bahamas
71
71
71
25
United Arab Emirates
70
69
68
26
Estonia
69
68
64
26
France
69
71
71
26
Qatar
69
68
68
29
Saint Vincent and the Grenadines
67
62
62
30
Bhutan
65
63
63
31
Botswana
63
64
65
31
Cyprus
63
63
66
31
Portugal
63
62
63
31
Puerto Rico
63
62
63
35
Poland
61
60
58
35
Taiwan
61
61
61
37
Israel
60
61
60
37
Spain
60
59
65
39
Dominica
58
58
58
39
Lithuania
58
57
54
39
Slovenia
58
57
61
42
Cape Verde
57
58
60
43
Korea (South)
55
55
56
43
Latvia
55
53
49
43
Malta
55
56
57
43
Seychelles
55
54
52
47
Costa Rica
54
53
54
47
Hungary
54
54
55
47
Mauritius
54
52
57
50
Georgia
52
49
52
50
52
50
49
50
Samoa
52
#N/A
#N/A
53
Czech Republic
51
48
49
54
Slovakia
50
47
46
55
Bahrain
49
48
51
55
Jordan
49
45
48
55
Lesotho
49
49
45
55
Namibia
49
48
48
55
Rwanda
49
53
53
55
Saudi Arabia
49
46
44
61
Croatia
48
48
46
61
Ghana
48
46
45
63
Cuba
46
46
48
64
Oman
45
47
47
64
The FYR of Macedonia
45
44
43
64
Turkey
45
50
49
67
Kuwait
44
43
44
67
South Africa
44
42
43
69
Brazil
43
42
43
69
Bulgaria
43
41
41
69
Greece
43
40
36
69
Italy
43
43
42
69
Romania
43
43
44
69
Senegal
43
41
36
69
Swaziland
43
39
37
76
Montenegro
42
44
41
76
Sao Tome and Principe
42
42
42
78
Serbia
41
42
39
79
Tunisia
40
41
41
80
Benin
39
36
36
80
Bosnia and Herzegovina
39
42
42
80
El Salvador
39
38
38
80
Mongolia
39
38
36
80
Morocco
39
37
37
85
Burkina Faso
38
38
38
85
India
38
36
36
85
Jamaica
38
38
38
85
Peru
38
38
38
85
Philippines
38
36
34
85
Sri Lanka
38
37
40
85
Thailand
38
35
37
85
Trinidad and Tobago
38
38
39
85
Zambia
38
38
37
94
Armenia
37
36
34
94
Colombia
37
36
36
94
Egypt
37
32
32
94
Gabon
37
34
35
94
Liberia
37
38
41
94
Panama
37
35
38
100
Algeria
36
36
34
100
China
36
40
39
100
Suriname
36
36
37
103
Bolivia
35
34
34
103
Mexico
35
34
34
103
Moldova
35
35
36
103
Niger
35
34
33
107
Argentina
34
34
35
107
Djibouti
34
36
36
107
Indonesia
34
32
32
110
Albania
33
31
33
110
Ecuador
33
35
32
110
Ethiopia
33
33
33
110
Kosovo
33
33
34
110
Malawi
33
37
37
115
Côte d´Ivoire
32
27
29
115
Dominican Republic
32
29
32
115
Guatemala
32
29
33
115
Mali
32
28
34
119
Belarus
31
29
31
119
Mozambique
31
30
31
119
Sierra Leone
31
30
31
119
Tanzania
31
33
35
119
Vietnam
31
31
31
124
Guyana
30
27
28
124
Mauritania
30
30
31
126
Azerbaijan
29
28
27
126
Gambia
29
28
34
126
Honduras
29
26
28
126
Kazakhstan
29
26
28
126
Nepal
29
31
27
126
Pakistan
29
28
27
126
Togo
29
29
30
133
Madagascar
28
28
32
133
Nicaragua
28
28
29
133
Timor-Leste
28
30
33
136
Cameroon
27
25
26
136
Iran
27
25
28
136
Kyrgyzstan
27
24
24
136
Lebanon
27
28
30
136
Nigeria
27
25
27
136
Russia
27
28
28
142
Comoros
26
28
28
142
Uganda
26
26
29
142
Ukraine
26
25
26
145
Bangladesh
25
27
26
145
Guinea
25
24
24
145
Kenya
25
27
27
145
Laos
25
26
21
145
Papua New Guinea
25
25
25
150
Central African Republic
24
25
26
150
Paraguay
24
24
25
152
Congo, Republic of
23
22
26
152
Tajikistan
23
22
22
154
Chad
22
19
19
154
Congo, Democratic Republic of
22
22
21
156
Cambodia
21
20
22
156
Myanmar
21
21
15
156
Zimbabwe
21
21
20
159
Burundi
20
21
19
159
Syria
20
17
26
161
Angola
19
23
22
161
Guinea-Bissau
19
19
25
161
Haiti
19
19
19
161
Venezuela
19
20
19
161
Yemen
19
18
23
166
Eritrea
18
20
25
166
Libya
18
15
21
166
Uzbekistan
18
17
17
169
Turkmenistan
17
17
17
170
Iraq
16
16
18
171
South Sudan
15
14
#N/A
172
Afghanistan
12
8
8
173
Sudan
11
11
13
174
Korea (North)
8
8
8
174
Somalia
8
8
8

15 ulasan

ikhwan

ikhwan

05 Disember, 2014 12:13
semoga malaysia benar-benar bebas dari rasuah.
teh ramuan

teh ramuan

06 Disember, 2014 17:42
hanya separuh je markah kita
macam tak bagus je
blogger lelaki

blogger lelaki

06 Disember, 2014 23:48
agak sedih juga sebba kita negara Islam..tapi ranking rasuah xleh kawal...try blogwalking kerap lagi mana tahu dapat naikkan ranking alexa tu..ehhhh..hahahhaa
Malaysia Tercinta

Malaysia Tercinta

07 Disember, 2014 00:29
@Balasan At least ada improvement dari tahun-tahun lepas :)
Malaysia Tercinta

Malaysia Tercinta

07 Disember, 2014 00:39
@Balasan Oh, Alexa rank ... agak-agak boleh boleh ke dapat 500?
MyLife Ria

MyLife Ria

07 Disember, 2014 02:35
Semoga Malaysia akan terus terpelihara, rakyat dan negaranya
Denaihati

Denaihati

07 Disember, 2014 11:08
Somalia tak hairan sangat, tapi Korea Utara pun sama...heee.
Yg penting malaysia semakin baik dan harap terus baik.
Hero Borneo

Hero Borneo

07 Disember, 2014 11:46
kasihan Malaysia masih belum pada kedudukan yang terbaik
Aisyaa

Aisyaa

07 Disember, 2014 17:06
Betul ke rank ni?. Ntahla..sebab corrupt..rakyat yang susah
kakiblog

kakiblog

08 Disember, 2014 07:17
@Balasan usaha yang proaktif mesti ada..
Wafa Cw

Wafa Cw

08 Disember, 2014 08:28
Bismillah..., US dan Hong Kong di tangga 17... ? Dengan kes kongsi gelap, kes dadah yang bukan tahap biasa... markah 74... dan Indonesia? hmmmm.... betul ke transparency ranking ni... Allahualam... dan ya, Israel... lagi lah... Egypt... entahlah... Allahualam... ada hikmah yang tuhan nak tunjuk ni....
suri

suri

10 Disember, 2014 12:53
malaysia salah satu negara boleh tahan juga mengalamkan cara kehidupan ini.sungguh kecewa bila saban hari kita dengar berita ini dalam kaca televisyen..
Alongxp

Alongxp

10 Disember, 2014 13:31
owh... maknanya semakin bagus la ye? harap kita sebagai negara islam dapat la top 10 kan?

Catat Ulasan

Cancel
Click to go to top