Cara Daftar MyASNB, Semak Dan Keluarkan ASB Online

Semakan ASB dan pengeluaran ASB secara online melalui portal MyASNB. Terkini, Amanah Saham Bumiputra (ASB) tidak lagi menggunakan buku akaun untuk tambah pelaburan, keluar duit, kemaskini buku atau menyemak dividen ASB. Tiada lagi cetakan rekod transaksi dan serta baki terkini dalam buku akaun yang boleh anda semak atau rujuk.

Walau bagaimanapun semakan masih lagi boleh dilakukan, iaitu di kaunter dan juga secara online melalui Portal MyASNB. Bukan hanya ASB, malah portal ini memberi akses kepada kesemua produk unit amanah ASNB iaitu ASB, ASB2, ASW 2020, ASM, AS1M, ASD, ASN, ASN2, ASN3 dan ASG.

www.myasnb.com.my

Untuk mengakses perkhidmatan online yang ditawarkan MyASNB, anda hendaklah terlebih dahulu mendaftar sebagai pengguna MyASNB menerusi laman web di atas.

Cara Mendaftar Dengan Portal MyASNB

portal semakan ASB myASNB

Ikuti langkah-langkah berikut untuk mendaftar akaun MyASNB:

  1. Pergi ke mana-mana cawangan atau ejen ASNB untuk mendaftar/kemaskini nombor telefon bimbit anda dan dapatkan nombor ahli yang baharu (12 digit). Nombor telefon bimbit diperlukan untuk menerima Kod Pengesahan Transaksi (TAC) semasa mendaftar.
  2. Pergi ke www.myasnb.com.my.
  3. Skrol ke bawah dan klik pada butang hijau "DAFTAR DI SINI".
  4. Ikuti langkah-langkah seperti di arahkan untuk mendaftar. Setelah selesai pendaftaran, kata laluan sementara akan diberikan.
  5. Lakukan log masuk kali pertama dengan menggunakan ID Pengguna yang anda daftarkan dan kata laluan sementara. Tukar kata laluan kepada yang baharu.
  6. Akhir sekali, log masuk menggunakan kata laluan baharu untuk mula mengakses perkhidmatan-perkhidmatan yang ditawarkan oleh myASNB.

Senarai Perkhidmatan Online MyASNB

Berikut adalah diantara servis yang ditawarkan oleh portal MyASNB:

  1. Menyemak urusniaga dan baki terkini termasuk agihan pendapatan (dividen dan bonus) tahunan apabila diumumkan.

    Untuk membuat semakan dividen dan bonus, sila log masuk ke MyASNB kemudian tekan tab "Rekod Urusniaga Terkini". Dividen disenaraikan sebagai jenis transaksi "Normal Reinvestment" manakala bonus sebagai "Special Reinvestment".

  2. Kedudukan Pegangan Portfolio – memaparkan baki unit berserta nilai terkini bagi pelaburan tunai setiap produk amanah ASNB anda. Status pegangan pelaburan melalui sijil dan pelaburan melalui KWSP boleh disemak pada penyata akaun yang boleh dimuat turun (lihat no. 8)

    myASNB pegangan produk

  3. Jualan balik - melaksanakan pengeluaran bagi sebahagian besar tabung-tabung unit amanah ASNB secara atas talian.
  4. Rekod Transaksi – memaparkan butiran urusniaga unit amanah ASNB anda yang dilaksanakan melalui Portal MyASNB sepanjang 90 hari yang lalu.
  5. Status Transaksi – memaparkan status transaksi-transaksi yang dilaksanakan melalui Portal MyASNB sepanjang 90 hari yang lalu.
  6. Pelaburan Tambahan – melaksanakan pelaburan tambahan bagi tabung-tabung unit amanah ASNB secara atas talian.
  7. Penjaga berdaftar boleh melabur untuk anak yang didaftarkan dibawah nama mereka.
  8. Muat turun penyata akaun (account statements) – penyata tahunan untuk setiap jenis unit amanah, penyata pegangan (termasuk pegangan dalam bentuk sijil dan pelaburan dari KWSP), penyata urusniaga terperinci dan EPF Quarterly Statement.
  9. Membuka akaun baharu dibawah unit amanah ASNB.
  10. Kemaskini maklumat peribadi.

Pengeluaran Unit Amanah ASNB Secara Online

Pemegang unit kini boleh membuat pengeluaran / jualan balik secara dalam talian melalui portal myASNB dan aplikasi mudah alih myASNB.

  • Jualan balik boleh dilakukan sehingga maksimum 3 transaksi sebulan. Had minimum pengeluaran ialah RM100 bagi setiap transaksi, manakala had maksimum adalah sebanyak RM2,000 dalam setiap satu bulan kalendar bagi kesemua unit amanah ASNB.
  • Waktu operasi bagi portal myASNB dan aplikasi mudah alih myASNB ialah:
    • Unit Amanah Harga Tetap (ASB, ASB 2, ASB 3 Didik, ASM, ASM 2 Wawasan, ASM 3):

      ➤ Isnin - Ahad, 7.00 pagi - 6.00 petang

    • Unit Amanah Harga Berubah (ASN, ASN Equity 2, ASN Equity 3, ASN Imbang 1, ASN Imbang 2, ASN Sara 1 ):

      ➤ Isnin - Ahad, 7.00 pagi - 4.00 petang

  • Wang hasil jualan balik unit amanah ASNB anda akan dikreditkan ke dalam akaun bank yang didaftarkan dengan ASNB pada hari bekerja berikutnya.

Semoga maklumat mengenai cara menyemak transaksi, baki akaun dan pengeluaran bagi produk-produk Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB) berguna buat para pembaca.