Permohonan UPUOnline Sesi 2019/2020

Tarikh dan borang permohonan UPU 2019. Permohonan UPU secara online untuk kemasukan ke Universiti Awam (UA) & Politeknik Premier dan TVET (yang meliputi Politeknik Konvensional/METrO, Kolej Komuniti & Institut Latihan Kemahiran Awam ILKA) bagi sesi akademik 2019/2020.

Baharu Permohonan UPUOnline 2020/2021 UA, IPG, Matrikulasi, Politeknik dan ILKA

Berikut adalah info penting mengenai permohonan UPUOnline untuk kemasukan ke UA, IPTA (Politeknik dan Kolej Komuniti) dan ILKA untuk panduan pembaca.

Untuk timeline permohonan UPU, sila layari Tarikh-tarikh Penting Permohonan UPU Sesi 2019/2020.


Siapa Yang Layak Memohon

Berikut disenaraikan kategori program pengajian yang ditawarkan dan calon yang layak memohon berdasarkan kelulusan mereka.

  • Program Asasi/Diploma di UA & Politeknik, dan Sijil/Diploma di Kolej Komuniti dan ILKA (untuk Lepasan SPM/Setaraf)

    Semua calon yang berkelulusan SPM tahun 2016, 2017 dan 2018 adalah layak untuk mengemukakan permohonan kemasukan UA, Politeknik, Kolej Komuniti dan ILKA berdasarkan kelayakan dan minat.

  • Program Ijazah Sarjana Muda di UA (untuk Lepasan STPM/Setaraf)

    Semua calon yang berkelulusan STPM 2018, STAM 2017 & 2018, Matrikulasi KPM, Asasi Sains UM, Asasi UiTM dan Diploma/Setaraf adalah layak untuk mengemukakan permohonan kemasukan ke Universiti Awam (UA) berdasarkan kelayakan dan minat.


Kursus Yang Layak Dimohon

Anda boleh mengenal pasti program pengajian atau kursus mana yang sepadan dengan kelulusan akademik anda melalui aplikasi online Sistem Semakan Syarat Kelayakan / Kemasukan.

Aplikasi ini akan menyenaraikan kursus-kursus yang layak anda mohon berdasarkan keputusan peperiksaan SPM/STPM anda.

permohonan upu online 2019 2020


Cara Memohon ke UA/IPTA/ILKA Menerusi UPU

Permohonan Universiti Awam, IPTA (Politeknik dan Kolej Komuniti) & ILKA hanya boleh di buat secara atas talian melalui UPUOnline. Berikut adalah cara memohon kemasukan ke UA, Politeknik Premier/Konvensional/METrO, Kolej Komuniti serta ILKA.

  1. Beli nombor Unik ID (nombor Pin UPU) di kaunter Bank Simpanan Nasional (BSN). Sekiranya pemohon / ibubapa memiliki akau Giro BSN, pembelian boleh juga dilakukan di mesin ATM dan perbankan internet.

    Tarikh mula jualan nombor pin Unik ID UPU bermula pada 25 Februari 2019 sehingga 1 April 2019.

    Harga nombor Unik ID ialah RM15.60 bagi kedua-dua kategori permohonan (lepasan SPM/Setaraf dan lepasan STPM/Setaraf).

  2. Isi borang permohonan UPU secara online melalui laman web melalui Sistem Permohonan Kemasukan Pelajar (UPUOnline) di portal rasmi Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar, Jabatan Pendidikan Tinggi:

    http://upu.mohe.gov.my/web/

    Sekiranya anda belum mendaftar, sila lakukan Daftar Kali Pertama terlebih dahulu. Pendaftaran UPUOnline boleh dibuat tanpa nombor Unik ID.

    Bagi yang telah mendaftar, sila login dengan menggunakan Nombor Kad Pengenalan dan Kata Laluan yang telah anda daftarkan untuk mengakses borang permohonan online.

  3. Setelah siap mengisi dan menghantar borang permohonan UPUOnline, sila cetak slip permohonan dan simpan sebagai bukti permohonan telah dibuat.


Tempoh Permohonan UPU Sesi 2019/2020

Tarikh sistem permohonan UPUOnline dibuka ialah mulai 25 Februari 2019 jam 12:00 tengahari dan tarikh tutup pada 2 April 2019 jam 11:59 malam.


Maklumat dan Panduan Permohonan UA/Politeknik/ILKA

Sila layari pautan e-Panduan berikut untuk info lengkap serta panduan mengenai senarai progran pengajian yang ditawarkan, syarat am kemasukan, syarat khas program pengajian/ kursus, serta maklumat mengenai UA, politeknik, kolej komuniti dan ILKA.


Maklumat Lanjut

Untuk maklumat terkini berkaitan permohonan dan kemasukan ke UA, Politeknik dan ILKA, sila layari Facebook page rasmi Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar, Jabatan Pengajian Tinggi (BPKP JPT) di sini atau laman web Bahagian Pengurusan Kemasukan Pelajar (UPU) di pautan http://upu.mohe.gov.my/web/.

Untuk ranking universiti tempatan, sila rujuk Ranking Universiti di Malaysia.

Anda juga boleh mendapatkan maklumat lanjut dengan menelefon talian helpline UPU di 03-88708200, pada hari bekerja bermula dari jam 8:00 pagi hingga 5:00 petang.

Nota: Bermula Mac 2015 istilah Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA) diganti dengan Universiti Awam (UA). Manakala IPTA pula diguna bagi merujuk kolej komuniti dan politeknik.

Baca juga: